söndag 29 augusti 2010

Visingsö

En vecka efter besöket på Öa kan det ju faktiskt vara läge att skriva något med. Tyvärr gjorde jag en Madde och glömde ta med laddaren till telefonen, vilket innebar att batteriet dog och jag inte kunde fota (japp, min bästa kamera är mobilkameran, sad but true). Typiskt dumt faktiskt. Tur att det finns andra med kameror. Som en Daniel, som tagit alla bilderna i detta inlägget.

Åka färja är kul...
Vi tog bussen från Jkpg till Gränna, eftersom pavven snott all plats i Mårten och Hannas bil. Och ingen av oss andra har varken körkort eller bil. Men vi är bra på att vara sällskap och på att åka buss med mycket packning och medeltidskläder, så vi fick extra exp i det den här helgen med. Från Gränna tog vi färjan över till Visingsö, utan att köpa en enda polkagris. Den ni! Men jag krävde en piggelin för att få en glasspinne, eftersom jag hade glömt nålbindningsnålen hemma.

Förberedelsedag, massa folk och massa bilar, och en slottsruin. 

Vår fina gryta, innehållandes vad den innehöll mest. Grönsakssoppa. Här tillagades även den legendariska återställaren aka Telestbrännaren II.
Ekengaardarna. Vissa har en mer spännande Medeltidsvecka än andra. Tur att det finns uppblåsbara kuddar.

Såhär söta blir SCA:iter om de får leka.
Fullständigt borta ála tidigt trettonhundratal.
Mysiga lägret med fina tälten, vårt längst till vänster med röd krenelering... När jag blir stor ska jag också ha en säng i mitt tält.
Robert har varit stygg och flyttat till Stockholm. Såhär går det om man gör det. Tänk på det barn.
Fisken och Farbror Fisk. Även kända som Julia och Alex.
Tusen år för gamla kläder. Men jag var åtminstone glad. Och mössan är bara 200 år fel.
Fotografen himself. Ser oförskämt nöjd ut efter att ha tagit måååånga bilder och fått tramsa runt i rustning. Det gillar vi.

Jag skulle förresten bara köpa en nålbindningsnål på Visingsö. Jag köpte inte bara en nål.. Jag råkade köpa två. Och en sax. Och 2.5 meter ljusgult ylletyg.
Och fick dessutom störningarna och lintråden Julia köpte åt mig i Visby. 
Jag är inte alls prylgalen.
Alls.


Tack för ett fint Visingsö förresten, vi ses nästa år, varesig det blir nåt Tornerspel då eller inte, sådeså ;)




1 kommentar: