måndag 2 augusti 2010

Vem är det som påstår sig vara så himla snygg nudå?

Madde heter jag *vinkvink* och är i grunden glad fantasylajvare (Nej, man får inte slå mig bara för det!) och inte alls halvnitisk yllefascist med en dragning till 800 år gamla kläder som ägnar sin fritid åt att timmavis nysta ullgarner "som kan vara bra att ha...." och att kolla gamla medeltida manuskipt för att "bilderna är ju så söta... och jag ska sy en såndär.... och en sån... och en sån med!" utan det har liksom kommit på vägen ner genom medeltidsträsket som jag numera är ohjälpligt fast i.

Förresten har jag inte alls så höga tankar om mitt utseende som bloggnamnet antyder, det är helt fräckt stulet från en folkvisa.

Min tidsperiod är i huvudsak högmedeltid ála Codex Manesse och Maciejowski-bibeln, men jag flirtar hejvilt med både vikingatiden och sent fjortonhundratal och resten mittemellan när jag känner för det, eftersom jag tycker att det är tråkigt att bara ha kläder för en tidsperiod. Dessutom har jag inga problem med att ränna runt i rust istället för klänningar, och har således ett par uppsättningar mansplagg också.

Jag kan ju inte riktigt kalla mig reenactor "på riktigt" heller, då jag inte är medlem i nån renodlad reenactmentförening (än) men har ändå gott om kunnigt folk och goda vänner runt omkring mig med samma intresse för historia som jag kan åka på evenemang med, vilket jag förresten är oförskämt dålig på. Inte på att hantverka med folk, men att komma iväg på evenemang.Ska helt klart förbättras nästa marknadssäsong.


Jag är i princip helt självlärd på sömnadsfronten och mitt hantverksmåtto som jag applicerar på det mesta har blivit "Hur svårt kan det vara?" vilket oftast resulterar i att jag slänger mig handlöst ut i projekt utan att vara riktigt säker på vad jag håller på med... Oftast går det riktigt bra, men tar betydligt längre tid än för de som "kan på riktigt", som när jag bestämde mig för att jag minsann kunde sy en svärdsskida trots att jag aldrig arbetat i läder innan...


Bortsett från medeltideriet tycker jag att det mesta med textil är roligt, så det händer att jag syr moderna kläder och virkar litegranna när jag får såna infall och det kommer antagligen synas lite här med. Min förra blogg finns på http://hrafninn.blogg.se om man är nyfiken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar