måndag 9 augusti 2010

Eden - "när jag blir stor ska jag bli demon!"

Så har man besökt Eden med, som högskolestudenten Johanna Myrbo i sällskap med Stig Ekman (aka Gullet eller Andreas), lika mycket högskolestudent han, båda två med ett relativt nytt men enormt intresse för det övernaturliga som snubblat över information om tébaren Eden, där det enligt utsago skulle hålla till diverse övernaturligheter. Ett besök där kan nog betraktas som en något omskakande upplevelser för någon som hitentills aldrig lyckats med något mer avancerat än att med hjälp av en fyratimmars, svårtydd ritual på latin lägga en skyddsbesvärjelse över ett badrum. Vad besvärjelsen skyddar mot har de dock ingen aning om... Imma på badrumsspegeln månne?

Var ett helt nytt sätt för mig som medeltidslajvare att lajva på, lite intensivare och med mer fokus på intrigerande och karaktärsspel än utrustning och praktiska detaljer. Me likes. Vissa saker jag trodde att jag skulle störa mig sönder och samman på störde mig inte alls efter en stund, utan jag kunde se de positiva sakerna som en spelledare som springer runt i vit mask och mantel och är "osynlig" faktiskt medför. Och jag fick lära mig att uppskatta offpauser, möjligheten att kunna lösa saker snabbt med offtecken inlajv och att inte vara en sån inlajvfascist som jag tydligen är, men det tog en stund och krävde att jag hann bli både arg och sitta och gråta på en mur i centrala Falköping med en svindyr chokladkaka som enda kletiga sällskap.

Ska förresten tillägga att det var ett ruskigt trevligt lajv, och att jag definitivt kommer försöka besöka Eden igen som Johanna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar