måndag 2 augusti 2010

Att picknicka ála medeltid

Alla som känner mig vet att jag inte gärna befattar mig med moderna kök och modern matlagning om det inte är nödvändigt. Det finns så många som är bättre än mig på det, och dessutom är det tråkigt. Tycker jag då.

Detta innebär dock inte att jag inte tycker att det är barnsligt roligt att laga mat med historisk anknytning och att laga mat i fält över öppen eld... när elden ifråga behagar brinna vill säga... Och det är ju lite sådär mysigt med rotsakssoppa med tallbarr och och gröt med kvistar... Joho! Det är det visst det! Sådeså. Förresten innebär medeltida mat inte alls bara just precis det där jag nämnde, vilket är tur, för annars hade man dött av leda rätt fort. I alla fall, för att komma till syftet med det här inlägget, som faktiskt var att berätta om picknicken Julia och jag bestämde oss för att vi behövde. Julia skapade oss ett litet facebookevent (vad gjorde man innan det fanns facebookevent?) och vi bjöd in i princip alla medeltidsmuppar vi kände. Inte heeeelt oväntat dök inte alla som sagt att de skulle dyka upp upp, men det blev fruktansvärt mysigt ändå, speciellt eftersom Hanna, Mårten och David kom ner en sväng från Jönköping. Vi placerade oss i en park vid ett litet slott i närheten av där jag bor och dukade upp en picknick. Till de satans getingarnas stora lycka.... De tyckte det var precis lika gott som vi. 
David som påstod att han inte var hungrig...


Julia och Signe

Mårten som inte vill vara med på kort och slottet i bakgrunden.
Så för att vara snälla, titta inte på Mårten utan på slottet.

Hanna, Julia och maten placerad på Mårtens något demonterade steampunkbas.  

 

 





 Och för att återigen slå ihjäl myten om den där barriga rotsakssoppan talar jag om vad det är för mat på bilden med. *Kopplar på guiderösten* Till vänster ser vi alltså vindruvor, korv, ost, bröd samt Julias fina vikingakakor som har gömt sig under det stora brödet. Sedan har vi Hannas kryddsmör i fyra olika varianter, bland annat curry och kanel, Davids kött i mycket medeltida aluminiumfolie, Signes hasselnötskakor och närmast kameran saffranspaj efter ett medeltida recept på Historiska Världar (som jag äntligen fick en anledning att prova). Kan meddela att det var riktigt gott med picknick, och alla anledningar att få promenera runt i medeltidskläder är ju bra anledningar ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar