torsdag 5 augusti 2010

Att helt plötsligt bli nutidslajvare

Det blev jag genom att tänka "Nejmen tjena, kan ju inte vara så svårt att lajva lite vampyr-varulv-tjolahoppsanlajv, gör ju folk hela tiden" när en kompis till mig skulle iväg på lajvet Eden nu i helgen. Således bestämde jag mig för att följa med. Ungefär samtidigt som jag sagt det insåg jag att det nog ändå är viss skillnad på de lajven och mina vanliga fjantasylajv. Och dessutom att jag inte hade en aning om vad jag skulle spela. Och till min fasa fanns där ingen "önskade roller-lista" som det ju alltid gör i min fantasylajvarvärld. Panikpanik. Tack och lov har man tydligen lite kontakter, eller snarare kontakter med kontakter. Således upphittades en Andreas att lajva med, en vampyrlajvsarrangör som till min stora lycka inte heller kände sig riktigt hemma i spelvärlden, samt en medeltids-David som varit där innan. Så långt så bra. Sen skulle man ju då komma på vad som skulle spelas. Det var den svåra biten. Funderingarna gick från spöken till bibliotekarier och stannade tillslut vid studenter med enormt intresse för det ockulta. Vanliga jäkla människor utan osynlighetsmagi, lightningbolts eller huggtänder. Bra tyckte jag, för då förstår jag vad det är jag spelar åtminstone ;)

Således kommer min dag idag inte bli så harmonisk som jag hoppats på, utan det gäller att leta upp gamla böcker, skrivhäften, hitta nåt på wikipedia i stil med "ockultism for dummies" så att man får en överblick av vad man ska låtsas att man kan och se till att stryka lajvkläderna.

Bild från lajvets hemsida, länkad i början av inlägget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar