måndag 8 augusti 2011

Vikingeriet

Vikingadjävulen har tagit mig! Ve, fasa och förbannelse! Eller ja... Pojkvännen vill inte hålla på med medeltid, var visst nåt med de tighta "bögiga" hosorna som inte föll honom i smaken senast jag hörde efter, så jag har en komplett vattentät ursäkt till att byta tidsperiod igen, den här gången till blingblingets förlovade tid med oändliga pärlrader och fiskbenskypert.

Så vi åkte till Foteviken. Fem vikingar och ett bihang i en Chrysler som inte hade fattat det där med att vara bränslesnål. Och det var alldeles, alldeles underbart, förutom när:

  • Vi höll på att blåsa bort
  • Det regnade så att det anlades en mindre sjö i Julias tält
  • Mannen dränkte min mobil
  • Vi som hade festat á la viking skulle upp på söndag morgon...
Fem snygga vikingar utan bihanget
Tant Signe och Räfven

Sen har jag ju faktiskt varit duktig och och sytt mig en vikingadräkt utan att lägga upp den här innan. Hängselkjolen är i samma modell som den som finns på Historiska Världar, handsyddsydd i fiskbenskypert upphittad på secondhand i Jönköping. Underkjorteln i blått ylle (också secondhandfyndat tyg) är knälång och broderad runt hals och ärmslut med yllegarn. Undersärken är en maskinsydd historia från 2007 som jag sydde när jag började lajva som fick sig en omgång klorin för att blekna lite, en ny, handsydd i vitt linne är på G. Brickbandet i rostrött och vitt runt midjan är köpt pinsamt billigt av litauiska vikingar på Foteviken och den döda räven tillhör Signe. Blinget får en egen bild.
Trött vikinga-Madde dagen efter...

The bling 
  • Spännbucklor i brons efter norsk förlaga (Viking Kristall)
  • Helsmidd kniv (Köpt 2006 i Salvestaden)
  • Nålhus, brons (Historiska Fynd)
  • Sax, köpt förra året på Visingsö
  • Diverse pärlor, de till vänster är kidnappade av Julia, de högra köpta på Foteviken.
  • Mässingskedja, ca 4 meter, köpt på Foteviken av "Mögeltältet".
  • Trefliksspännet (som jag glömde fota) också efter norskt fynd, brons (Viking Kristall)
Nu peppar jag finsk vikingaklänning för lajvbruk och brickbandsvävning. Får se hur det går.... ;) 

Lyckan i att ha en förstående nördpojkvän som bara skrattar lite när jag köper bling för över 1000 spänn.
Hans kläder har jag dock inte sytt, kaftanen och pösbyxorna är köpta (vi hade bråttom), men skjortan är handsydd, mest av mig och resten av honom. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar