onsdag 17 augusti 2011

Brickband och brickbygge

Efter att ha ägnat mig åt brickbandsvävning med viss handledning av Julia häromkvällen och åstadkommit någonting som i alla fall var en smula vackrare än mitt första brickband ifrån förra året ( som var vävt i grönt och brunt bomullsgarn, kan nog mer benämnas som ett garnmissfoster än ett brickband....) som lite tog död på ambitionen att väva band. Det verkade ju snorsvårt. Men vi gjorde ett nytt försök i år och resultatet blev, om än inte perfekt, så en smula stiligare i alla fall. Och jag knäckte nog koden med grejen, för nu äntligen inser jag logiken i det hela. Vilket givetvis ledde till bandvävningsinspiration deluxe. Och akut behov av egna brickor.

Så Fadern och jag begav oss till K-Rauta i jakt på lämpligt bricktillverkningsmaterial (fy för otäcka pappbrickor som bara viker sig och har sig och går sönder och sliter på garnet och.. bläh helt enkelt!) och upphittade någon spännande form av MDF-skiva med sån där slät yta på båda sidorna som kallades för täckboard. 3 mm tjock. 61 spänn för en skiva på 140*210 cm. En sån blir ganska många brickor... Ganska väldigt exakt 600 stycken med måtten 7*7 cm. Men så många sågade jag INTE ut. Bara så att vi är på det klara med det. 

Så för att göra sig egna brickor för brickbandsvävning av modell hållbarare behöver man:
  • Lämplig träbit, historisk korrekthet efter behag (jag sket i den och röstar för täckboarden för att den var så snäll att jobba med).
  • Såg av valfritt slag som sågar i trä. Fogsvans ála träslöjden är ett säkert kort.
  • Borrmaskin med ett 5mm borr för trä.
  • Sandpapper.
  • Penna
  • Måttband/tumstock
Sen kan det vara trevligt med:
  • Snickarbänk eller i alla fall sågbockar.
  • En tving eller två. Alternativt ett offer som kan hålla i din träbit medan du sågar.
  • Vinkelhake  
Definitivt inte skalenlig bild, men det är en bild!
Vi utgår ifrån att du tänker göra brickor som är 7*7cm stora.
Du ritar alltså en linje 7 cm från kanten på din träbit (Röd linje), som du sedan helt enkelt sågar av från resten av träbiten/skivan. 



Nu har du en rektangel med måtten 7*210, som du sedan ska såga i 7 cm långa bitar (Blå linjer). Detta kommer att resultera i en herrans massa (närmare bestämt 30) 7*7 kvadrater när du sågat klart.

Sågar 7*7-kvadrater till förbannelse...


Därefter mäter du ut vart hålen ska sitta. Jag rekommenderar att hålens mittpunkt ska vara 1 cm från kanten på brickan. Är de närmre än så riskerar träet att spricka (true story...). Borra alla fyra hålen på första brickan, och använd den sedan som mall för resten, så sparar du JÄTTEMYCKET mätarbete...

När du borrat klart alla dina brickor halar du fram sandpapperet och snyggar till kanterna, hörnen och hålen så att de inte sliter onödigt mycket på garnet. Och tadaah, nu har du fullt funktionsdugliga brickor och kan i princip sätta upp din varp och börja väva.

Tredje bandet in progress.

Ett annat sånt där litet vävtips jag snappade upp av Julia var att såna där vävskyttlar som säljs för cirkus en tia i de flesta secondhandbutiker är kalas till inslaget. Om man inte har en garnsticka. Och det har ju inte jag.

Och nu när jag hade tillverkat mig ett antal brickor ville jag ju givetvis testa dem innan bandvävningsinspirationen gick över, så jag satte upp ett band på 10 brickor (en något modifierad version av det som finns på Spångmurs som egentligen är på 12) och började väva. Och blev för första gången nöjd. Bandet blev faktiskt både jämntjockt, jämnbrett och rätt i mönstret! Hallelujah!. Mig nöjd. Nästa projekt blir antagligen ett randigt 1300-talsbälte.

Här kommer lite bilder på mitt livs tredje brickband (med andra ord det första som blev rätt..):



Och sist en bild på ett band jag vävde veckan innan hos Julia bredvid det senaste att jämföra med....

En aning skillnad....




1 kommentar:

  1. Mig vill med väva.... Mig vill även leka med andra brickor, typ 6-kantiga. Undra hurdana band det blir?
    Fast mest vill mig bara komma igång med vävandet igen....

    SvaraRadera