söndag 11 september 2011

Söderköping och lite väskpyssel

....Eller den ädla konsten att bränna pengar hos Burr. Igår var Andreas och jag i Söderköping, med tillfälligt sällskap i form av Hanna, Mårten och mini-Manne (som för övrigt var väldigt söt i sin nya fina linnehuva).
Planen var att kika runt lite, köpa svärd och bälte åt Andreas och nån meter tyg åt mig. Vi lyckades nästan.... Det blev inget svärd, men en scramsax. Och det blev inte nån meter tyg, det blev 3.5. Och det blev inte bara ett bälte, det blev blingbling i form av beslag, remände och spänne med.

Ähum...

Det fanns ju så mycket fint... Och så mycket saker man inte visste att man behövde förrän man såg dem... Detta resulterade i en shoppingorgie utan dess like. Och ja, vi skämdes lite i efterhand. Men man ska ju ha grejerna förr eller senare. Sådeså... ähm...  Det inhandlades alltså, (för den som inte ser vad allt är på bilden):


  • Typ två-tre kvadratfot oxblodsrött läder (som Andreas gör väska av nu när jag skriver)
  • En halvmeter siden.
  • Tre meter grönt kläde (rea på Korps...*visslar*)
  • Sköldbuckla
  • Handbojor....
  • Handsmidda spikar till skölden
  • Bandvävsfäste och garnsticka
  • CD med brickbandsmönster bland annat som jag FICK =) (Tack snälla brickbandsgurun Louise!)
  • Benlindekrokar i fågelmodell
  • Örslev (testade den, galet läskig känsla, den får hänga som prydnad!)
  • Bältesspänne och remände i drake-style
  • Diverse blandade pärlor
  • Pärlspridare
  • Blandade halvädelstenar
  • Drakskeppshänge till pärlraden
  • Smalt ringspänne i brons
  • Typ en meter blandad bärnsten.
  • En styck scramsax
  • Bältesrem
  • Spänne och remände åt andreas
  • Ströningar, också i brons.
Med andra ord har vi att pyssla med ungefär lagom till nästa marknadssäsong...

Andreas med ny scramsax.

Nya vita undersärken invigdes med.
Behöver jag nämna att den redan är grå på sina ställen?  ;)





Vi har börjat dona med en ny bältesväska åt Andreas i lädret idag med (eller ja, vi och vi, jag står för idéen, skissandet och de uppmuntrande tillropen som gör ATT det blir gjort och Andreas för arbetet). Den är lite lätt inspirerad av Röstaväskan, och lär förhoppningsvis göra sig kanon till den nya kaftanen som också är på G.


Början på mönsterskissande

Andreas skär bitar.

Väskan är "To be continued" till nästa helg, då jäklar i mig ska det hantverkas!

/Blingtokan

2 kommentarer:

  1. Måste bara säga hej och att jag såg er på Korps under gästabudet, ni var ett par riktigt stiliga vikingar! :)

    SvaraRadera