tisdag 23 november 2010

Pysselryck

Har kommit i en såndär pysselperiod igen och kommer hela tiden på nya projekt jag "aaaabsoluuut" måste börja på, helst redan igår. Härom kvällen insåg jag hur mycket jag behövde en Effigykorsett av nån outgrundlig anledning. Denna påbörjades efter ca en timmes googlande (det positiva med att bunkra tyg som en annan hamster är att man sällan står utan material när man kommer på såna saker) och en halvtimmes mönsterritande hade jag åtminstone en början till projektet. Idag var jag syfröken och visade hur man syr sig en kjortel för en av nybörjarkillarna jag brukar pyssla med på tisdagar och när maskinen ändå stod framme passade jag på att klippa ut insidan till korsetten i ett svart bomullstyg från IKEA (16kr/m, syns inte, finns inte och jag är dessutom fräck nog att anta att ingen kommer klä av mig för att kolla hur jag fodrat min korsett. Ska dock ha ett mörkblått linnetyg som yttertyg sen) och sy kanaler för beningen. Den verkar passa förvånansvärt bra, till min stora lycka och förvåning eftersom jag aldrig sytt korsetter innan, bara fantasysnörliv. Poängen med renässanskorsetter är ju inte att markera och snöra in midjan utan att ge en tidstypisk cylinderform vilket antagligen gör dem lättare att konstruera.

Bortsett från renässansrycket har det blivit rätt mycket skisser på lajvkläder med varierande fantasygrad senaste tiden. Känns som om lajvåret 2011 kommer bli bra mycket bättre än 2010 för min del, och som om jag kommer få många bra ursäkter att sy nya kläder... *visslar*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar