måndag 22 april 2013

Det är snyggt med 1500-tal...

Jag var iväg på ett litet minilajv under påskhelgen där jag spelade den tonårstrotsiga värdshuspigan Hilda, tillika lillasyster till värdshusvärdinnan Hulda.

Eftersom jag fått lite mersmak på det här med renässans av att sy kampfrau så sydde jag en ny klänning, enda namnet jag hittat på den är flat-fronted kirtle, så det får väl vara en sån.
Den är handsydd i ett väldigt tättvävt men tunt ljusgrått ylletyg, livet är fodrat med dubbla lager handvävd linne-bomullsblandning och är riktigt stadigt. Snörning i sidan. Jag testade att sy en slitfåll för första gången, det är den som påminner om en volang längst ner och det tänker jag definitivt göra i fortsättningen med när jag syr arbetsplagg.

Ärmarna är som synes löstagbara och fästs för tillfället med en nål på vardera axel. Funderar på om jag ska sätta dit snören istället som på min kampfrau, men vi får se.

Kraghättan är väl inte helt period, men den behövdes med tanke på att det var kallt och vi till och med hade snöstorm. Den är sydd i ett tunt grått ylle. varannan knapp är en bronsknapp och varannan är en bjällra i mässing, så man pinglar ganska sött när man går omkring.

Den lilla mössan är en gammal linnecoif och inte alls tänkt till dräkten, men den var skön att ha håret instoppad i (vilket jag hade för det mesta, utom på just de här bilderna av nån anledning)








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar