onsdag 1 augusti 2012

Tältet


:Hej och ursäkta för att det är dödare än en medeltidsmarknad när det regnar här. Gick och blev sambo i en liten etta utan internetuppkoppling, vilket försvårar det där med bloggande lite... Fast internet dyker upp i nästnästa vecka säger Telia, så jag håller tummarna, för man blir lite handikappad. Jag kan ut och leka medeltid utan elektricitet i nästan en vecka, men saknas det internet här hemma, ja då jäklar! ;)
Men för att återgå till vad som egentligen är bloggens tema, istället för mitt privatliv, så kör vi här en liten uppdatering på tältfronten:

Ja, alltså, ni vet det där tältet jag har tjatat om i över ett år som ingen som läser här någonsin sett röken av och som ni nog börjat tro att jag hittat på, det existerar faktiskt och numera i användbart skick och har varit både på lajv och på Foteviken.

 Det har utförts empiriska studier av vattenbeständighet (20 millimeter på en halvtimme) med goda resultat (folk som hade ställt sina saker mot tältduken fick skylla sig själva när deras saker blev blöta tyckte jag) och nu är det bara finputstningen kvar, dvs det som aldrig blir gjort för att tältet är användbart nu och för att det är jäkligt jobbigt att sy i vårt lilla kök nu när alla bitar är ihopsydda, typ som fållar och snygga öglor...

Stommen är i alla fall i furu och tältduken i helt o-impregnerad bomullsväv. Det är konstruerat efter beskrivningarna som finns på Fotevikens hemsida, men med en hel del små modifikationer i mått, material, virkesdimensioner och allt annat man kan modifiera...

Det finns dock inga schyssta bilder på tälthelvetet i uppsatt skick, så ni får hålla till godo med de som finns.

Är man dessutom trött på sitt förhållande rekommenderar jag att sy tält (speciellt om stackarn du är ihop med inte är intresserad av historienörderier). Andreas och jag rök ihop ett paaaar gånger och vi var ändå överrens om att vi skulle sy ett tält och hur det skulle se ut. Jag rekommenderar även att sy det i hemlighet för att slippa ha välmenande släktingar hängande över dig som menar att det måste gå bättre om man nålar 16meterssömmen, för det fungerade såååå bra att nåla när hon sydde gardiner för 20 år sen....
Ja, ni fattar, thy tent is thy concern...

Bilder, som sagt:


Det var 30 meter tyg på den där rullen.... Tror det gick åt 27 totalt.
Pettson tyckte att det var ett riktigt schysst ställe att chillaxa på.
Jag var mer skeptisk.

En bra symaskin kan åstadkomma underverk.
I det här fallet är det mormors gamla Husqvarna 2000 från 1969.

Alla pinnar är till Tyson. Även de som är 4.2 meter långa.
Andreas höll inte med.

Stommen. Rasp och hålsåg är bra grejer.
Stackars, stackars vikingar som inte hade hålsåg...

Enda bilden som finns på¨tältet i någorlunda rest skick.
Ska se om jag kan skaka fram nån bättre...
Duken är inte fastknuten i stommen, därav den öppna gaveln  och allmänt säckiga looken.
Men nu är det i alla fall bevisat att tältet existerar. Problemet nu är bara att vi kommit fram till att vi nog behöver ett ryttartält OCKSÅ... 

*suck*

4 kommentarer:

  1. Skit i ryttartält och bygg ekerhjul istället ;)
    //Emess

    SvaraRadera
  2. Vad heter de där tälten som ser ut som ett klocktält fast den har två pinnar och liksom är "oval" istället för rund? Shiit vilken bra förklaring xD

    SvaraRadera
  3. Mårten: Och sen frakta det i vår enorma Volvo? ;) Njäh...
    Helena: Jag tror du syftar på det som brukar kallas ryttartält, saxiskt tält eller geteld (många namn på samma sak :p )

    SvaraRadera
  4. Vilket snyggt jobb ni gjort!
    Och blogga mer, jag gillar den här bloggen :)

    SvaraRadera